مروری بر جنایات ریگی

اگرچه موارد متعددی از اقدامات تروریستی در چهار سال گذشته رخ داده است عمده‌ترین موارد این اقدامات را گروهک جندالله بر عهده گرفته است اما این گروه برخی از این اقدامات را منتسب به خود نمی‌داند.

اولین گروگان‌گیری، 7 دی 84 در سرباز
9 مرزبان ایرانی در تاریخ 7 دی‌ماه سال 84 توسط اشرار در شهرستان سرباز گروگان گرفته می‌شوند. چند روز بعد گروگان‌گیران یکی از آنها را که سنی‌مذهب بود، آزاد می‌کنند. این خبر در دوازدهم دی ماه سال 84 از سوی دکتر الهام، سخنگوی دولت تایید می‌شود. او در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید برخی از اخبار موید آن است که تعدادی از سربازان ایرانی در مرز ایران و پاکستان از سوی برخی اشرار دزدیده شده و همین اشرار نیز اعلام کرده‌اند که تعدادی از اعضای آنها در خاک ایران در زندان به سر می‌برند، دولت برای آزاد کردن سربازان وطن چه اقداماتی انجام داده است؟ گفت: مرزنشینان کشور در راستای ایجاد امنیت در کشور، هم‌چنین کسانی که شما از آن‌ها نام بردید، یعنی سربازان، خدمات ویژه‌ای به ملت می‌دهند. همه آنها برای ما غنیمت هستند. وزارت کشور این مسئله را با تمام قوا و به صورت همه‌جانبه پی‌گیری می‌کند و امیدواریم به شکل مطلوب و با حفظ جان این گروه زحمت‌کش این مسئله خاتمه پیدا کند.

ماجرای تاسوکی در 25 اسفند 84
در بیست و پنجم اسفند 84، ماجرای معروف به "تاسوکی" رخ داد. حسینعلی شهریاری نماینده مردم زاهدان در مجلس، فردای آن روز، کشته شدن 21 نفر از مردم زاهدان و زخمی شدن 5 نفر دیگر در محور زابل - زاهدان را تایید می‌کند و می‌گوید این حادثه به دست اشراری که با لباس مبدل نیروی انتظامی و ماشین و امکاناتی شبیه نیروی انتظامی بودند رخ داده است. این افراد به بهانه کنترل کارت شناسایی و کنترل ماشین‌ها مسیر را بستند.
وی ادامه می دهد: اشرار جلوی چشم زنان و کودکان، مردان را از ماشین‌ها پیاده می‌کنند و دست‌ها و چشم‌های آنها را می‌بندند و در فاصله 20 متری از محل، آنها را ناجوانمردانه به رگبار می‌بندند و 21 نفر را به شهادت می‌رسانند.
وی با اعلام زخمی شدن 5 نفر دیگر و این‌که این مجروحان تحت درمان قرار گرفته‌اند، تصریح می‌کند: ظاهرا اشرار شب گذشته بعد از انجام عملیات ناجوانمردانه خود، شبانه به افغانستان گریخته‌اند.

جنایت دارزین در 23 اردیبهشت 85
واقعه دارزین در تاریخ 23 اردیبهشت ماه 85 به وقوع پیوست. شنبه مقارن ساعت 21:15 در کیلومتر 35 محور «بم ـ کرمان» در دو راهی «دارزین»، اشرار مسلح 12 تن از هموطنانمان را کشتند. در این حادثه، اشرار مسلح که گفته می‌شود، تعداد آنها 8 تن بوده، در حالی که پوشش ماموران انتظامی را بر تن داشتند، با متوقف کردن 4 دستگاه خودرو عبوری و پیاده کردن سرنشینان، همگی را از ناحیه سر به گلوله بستند.
بدین ترتیب در حالی کشتار هموطنان به وقوع پیوست که دو تن از افرادی که سوار بر خودرویی در حال عبور از محل جنایت بودند، علیرغم اصابت گلوله به خودروشان موفق به فرار شده و با مراجعه به نزدیک‌ترین پاسگاه انتظامی، ماموران را در جریان حادثه قرار دادند.
در این حال ماموران با حضور در منطقه «دارزین»، در حالی که جست‌و‌جوها را برای یافتن اثری از حادثه آغاز کرده بودند با اجساد کشته‌شدگان داخل گودالی در حوالی جاده «بم ــ کرمان» مواجه شدند.
از سوی دیگر بنا بر گزارش‌های دریافتی از صحنه وقوع جنایت، اشرار مسلح پس از به قتل رساندن سرنشینان خودروها، با مسدود کردن مسیر، اقدام به آتش زدن خودروی قربانیان کرده بودند و در تمامی این مدت، عاملان جنایت، پسر‌بچه‌ 12 ساله‌ای که تنها شاهد قتل‌عام بود را به تیر چراغ برق بسته بودند.
پس از گذشت حدود 87 روز از جنایت «دارزین»، عصر 16 مرداد 85 یکی از عوامل این حادثه تروریستی به نام «نجیب‌علی کرزه‌ای» به دار مجازات آویخته شد. البته مسئولیت این حادثه توسط گروهک جندالله رد شده است. در تاریخ 29 مرداد 85 امیر هراتی یکی از افراد ربوده شده توسط گروهک تروریستی «جندالله» در حادثه تاسوکی پس از 54 روز اسارت، آزاد شد و به آغوش خانواده بازگشت. او با اشاره به اظهار بی‌اطلاعی سرکرده گروه جندالله از حادثه دارزین، اظهار کرد: «عبدالمالک ریگی»، خودش به ما گفت که تعدادی را در مسیر «بم ـ کرمان» کشته‌اند ولی من نبوده‌ام، از این رو هیچ مسئولیتی در قبال این حمله نمی‌پذیرم، زیرا این جنایت کار گروه دیگری بوده و آن گروه هیچ‌گونه وابستگی به ما ندارد.

گروگان گیری سراوان 87
در نیمه شب 24 خرداد امسال، گروهی از اشرار و عوامل گروهک تروریستی جندالله در کمین غافلگیرانه‌ای، 16 نفر از کارکنان ناجا را در اطراف سراوان، به گروگان گرفته و آنان را به کشور پاکستان انتقال دادند که به گفته محمدزاده فراهانی، معاون سیاسی اجتماعی استاندار سیستان و بلوچستان، گروگان‌گیری این افراد به دلیل غافلگیری و اعتماد کارکنان به افرادی که نمی‌دانستند عوامل چه کسانی هستند، صورت گرفت.

بمب‌گذاری در مسجد علی ابن ابی طالب(ع) در خرداد 88
اما اقدام تروریستی دیگر این گروهک در استان سیستان و بلوچستان در آستانه دهمین انتخابات ریاست جمهوری انجام شد. در این انفجار در مسجد علی ابن ابیطالب (ع) زاهدان تعداد 21 تن شهید شدند. همچنین 182 تن مجروح شدند که 87 تن از این افراد به صورت سرپایی مداوا و از بیمارستان‌های زاهدان ترخیص شدند.

به شهادت رساندن جمعی از فرماندهان سپاه
آخرین اقدام تروریستی مهم این گروهک که مسئولیت آن را برعهده گرفت، در تاریخ 26 مهر 88 به انجام رسید. در این اقدام تروریستی جمعی از فرماندهان سپاه از جمله سردار شوشتری جانشین فرمانده نیروی زمینی سپاه و سردار محمدزاده فرمانده سپاه پاسداران سیستان و بلوچستان به شهادت رسیدند.
نتایج تلاش‌ها و اقدامات نیروهای قضایی و امنیتی ایران در نهایت به بازداشت عبدالمالک ریگی سرکرده این گروهک در روز سه شنبه 4 اسفند 88 انجامید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد