کودتا برای آزادی در نیجر

خونتای جدید نیجر امروز (جمعه) اعلام کرد که پس از کودتایی که منجر به سقوط دولت رییس جمهور این کشور شد، به طور رسمی دولت را منحل کرده است. 

شورای عالی احیاء دموکراسی (CSRD) در نیجر اعلام کرد که رهبرش "سالو جیبو" است که یگان نظامی‌اش نقش مهمی در کودتای این کشور داشته است.

در بیانیه‌ای که به امضای رییس این کودتا رسیده و توسط یک مقام نظامی در تلویزیون دولت خوانده شد، آمده است: دولت نیجر منحل شد. شورای عالی برای احیاء دموکراسی به مردم نیجر اعلام می‌کند که امور کشور توسط معاونان وزرا و مقامات محلی اداره خواهد شد.

سربازان در نیجر، "ممدو تانجا"، رییس جمهور نیجر را از قدرت برکنار کردند. این در حالی است که طی درگیری در این کودتا حداقل سه سرباز کشته شدند.

سخنگوی شورای عالی برای احیاء دموکراسی نیز گفت: در روز پنجشنبه ما تصمیم گرفتیم که به مسوولیت‌ها در پایان دادن به شرایط سیاسی متشنج در نیجر عمل کنیم.

در کنار سخنگوی شورای عالی برای احیاء دموکراسی، فرمانده یگان‌های نظامی نیجر و عضو سابق خونتای این کشور در کودتای سال 1999 حضور داشت.

شورای عالی برای احیا دموکراسی، همچنین اعلام کرد که تصمیم گرفته تا قانون اساسی نیجر را به حالت تعلیق درآورد و تمامی موسسات مربوط به آن را منحل کند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، همزمان با حمله سربازان به کاخ ریاست جمهوری نیجر، صدای تیراندازی و انفجار در پایتخت نیجر شنیده می‌شد.

یک مقام ارشد آمریکا نیز اعلام کرد که خود رییس جمهور نیجر مقصر بروز کودتا در این کشور است.

فیلیپ کراولی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، گفت:‌ رییس جمهور نیجر تلاش کرده بود تا حضورش در سمت ریاست جمهوری را افزایش بدهد و آشکارا این اقدام وی منجر به کودتا در نیجر شد.

گفته می‌شود که رییس جمهور نیجر در یک مکان جداگانه از وزرایش زندانی است.

خونتای نیجر نیز از مردم این کشور خواست که آرامش خود را حفظ کنند و در راستای احیاء دموکراسی و اداره مناسب کشور متحد شوند.

یک دیپلمات آفریقایی در نیجر نیز دستگیری رییس جمهور این کشور را تایید کرد.

دوره ریاست جمهوری رییس جمهور 71 ساله نیجر اوت گذشته و پس از انحلال پارلمان و دادگاه قانون اساسی طی یک همه پرسی بحث برانگیز تمدید شد.

شاهدان نیز اعلام کردند که طی درگیری‌های اولیه، علاوه بر کشته شدن سه سرباز 10 سرباز دیگر نیز زخمی شدند.

اتحادیه‌ی آفریقا نیز خشونت‌ها در نیجر را محکوم کرد.