شرح دستگیری عبدالمالک ریگی

شرح دستگیری عبدالمالک ریگی

 

 

ریگی چگونه در آسمان ایران به دام افتاد؟ / هنگام دستگیری شوکه شده بود


 یک منبع مطلع از جزئیات دستگیری عبدالمالک ریگی در فضای ایران خبر داد.

وی در گفت و گو با خبرنگار عصرایران ، با اشاره به برنامه ریزی های دقیق و چند ماهه وزارت اطلاعات برای به دام انداختن سردسته گروهک تروریستی ریگی گفت: ریگی ، از جمله افرادی بود که در ازای گرفتن پول از منابع اطلاعاتی و جاسوسی، دست به اقدامات تروریستی می زد و در همان ساعات اولیه دستگیری نیز به ارتباطات گسترده خود با آمریکایی ها اعتراف کرده است کما این که ریگی روز قبل از دستگیری در مقر آمریکایی ها در افغانستان بود که سرویس های اطلاعاتی ایران ، عکس این حضور را در اختیار دارند.

وی افزود: سربازان گمنام امام زمان(عج) در پی یک عملیات اطلاعاتی پیچیده ، مطلع شدند که ریگی برای یک قرار کاری که گویا در راستای انجام یک اقدام تروریستی جدید بود، از یکی از کشورهای عربی منطقه، پروازی به آسیای میانه خواهد داشت، بنابراین ، وقتی هواپیمای شرکت هوایی عربی در حال عبور از آسمان ایران بوده ، با توجه به حضور یک تروریست تحت تعقیب بین المللی ، طی عملیاتی هواپیما را ناگزیر از فرود در خاک ایران می کنند و ریگی و تعدادی از همراهانش را از هواپیما پیاده و به بقیه اجازه ادامه سفر می دهند.

این منبع مطلع ، عملیات مذکور را در نوع خود بی سابقه توصیف کرد و گفت: ریگی و همدستانش که در زمین دم به تله نداده بودند ، هرگز  گمان نمی کردند که در آسمان مورد  شناسایی قرار گیرند و دستگیر شوند ولی به همت ماموران اطلاعاتی توانمند کشورمان ، این اتفاق رخ داد به گونه ای که ریگی در هنگام دستگیری شوکه شده بود و باور نداشت که در محاصره ماموران امنیتی جمهوری اسلامی ایران است.

گفتنی است وزیر اطلاعات نیز ساعتی قبل در جمع خبرنگاران با تایید دستگیری ریگی در فضای ایران گفت: سربازان گمنام امام زمان(عج) توانستند در یک اقدام ارزشمند و دقیق و با مدیریت اطلاعاتی این شرور را در فضای جمهوری اسلامی ایران دستگیر کنند تا در اختیار دستگاه قضائی برای اجرای عدالت قرار بگیرد.

در همین باره، شبکه ماهواره ای انگلیسی زبان پرس تی وی، متعلق به صدا و سیمای جمهوری اسلامی نیز اعلام کرد که ریگی در مسیر پروازی به قرقیزستان دستگیر شده است.

دستگیری این تروریست باسابقه که تا کنون دهها تن از هموطنانمان را به خاک و خون کشیده ، موجی از خوشحالی و احساس قدردانی از نیروهای اطلاعاتی در کشور را موجب شده است.
 
گفتنی است برخی منابع خبری ، از دستگیری ریگی از مسیر پروازی پاکستان به دبی خبر داده اند که البته در اصل قضیه تفاوت چندانی ندارد چه آن که هواپیمای حامل وی در فضای ایران، دستور فرود اجباری گرفته و در یکی از فرودگاه های جنوبی کشورمان، دستگیر شده است.

 

 

عبدالمالک ریگی ؛ از جنایت تا دستگیری(+تصاویر)
 

خبر دستگیری معروف ترین تروریست شرق کشور ، بی هیچ تردیدی ، به عنوان مهم ترین و البته خوشحال کننده ترین خبر ، در صدر اخبار قرار گرفت و علاوه بر رسانه های ایرانی ، خبرگزاری های خارجی نیز آن را مخابره کردند.

عملیات دستگیری عبدالمالک ریگی را ، از یک سو می توان دستاوردی برای دستگاه دیپلماسی خارجی دانست که با توجه به حضور ریگی در خارج کشور ، طی ماه های گذشته ، در تعامل نزدیک با وزارتخانه های اطلاعات و کشور بود و از دیگر سو ، می شود آن را شاهکاری از مأموران اطلاعاتی کشورمان دانست که با اقدامات اطلاعاتی و ضد اطلاعاتی ، توانستند یکی از پیچیده ترین عملیات سال های اخیر را شکل دهند و کسی که در پناه لابی های سازمان ISI پاکستان ، حمایت های سیاسی ، مالی و لجستیکی آمریکا و عربستان گمان نمی کرد "دم به تله " بدهد ، در نهایت ناباوری ، چنان غافلگیر شد که حتی نفهمید از چه ناحیه ای ضربه خورده و ایراد کارش کجا بود که دستبند بر دست هایش نشست.

او بر این باور بود ، همان طور که بن لادن ، به مرد نامرئی دنیای تروریست ها تبدیل شده و "سیا" قادر به دستگیری او نیست ، نیروهای اطلاعاتی ایران نیز نخواهند توانست مدل ایرانی بن لادن را دستگیر نمایند.اما وزارت اطلاعات ایران با عملیات اخیر توانمندی های خود را به رخ کشید.

بی گمان ، این اقدام موفقیت آمیز ماموران اطلاعاتی کشورمان ، نه تنها مهلک ترین ضربه را به گروه تروریستی ریگی وارد کرده ، بلکه یک قدرت نمایی سیاسی و امنیتی در برابر سعودی هایی بود که ترجیح می دادند با برگ برنده ریگی با ایران مواجهه کنند.

ضمن قدردانی از این اقدام موفقیت آمیز ، در اینجا مروری داریم بر روزشمار ریگی ، از جنایت تا دستگیری و البته بدیهی است که در آینده ، مجازات و مکافات او نیز به این مجموعه افزوده خواهد شد تا پرونده یکی از جنایتکار ترین چهره های سال های اخیر بسته شود.


12 دی 84  :
در حمله به یک پاسگاه نیروی انتظامی در نزدیکی شهر سراوان 9 نفر از نیروهای انتظامی گروگان گرفته شدند. مسوولیت این اقدام را گروهک جندالله در تماس با شبکه ماهواره ای العربیه برعهده گرفت.
 


 


25 دی 84:  گروهک جندالله سه کایت سوار ترکیه ای را در سیستان و بلوچستان به گروگان گرفته و خواستار دریافت یک میلیون دلار غرامت در برابر آزادی آنها شد.

25 اسفند 84: اعضای گروهک جندالله با بستن جاده زابل - زاهدان در منطقه تاسوکی به شش خودروی عبوری حمله کردند. در این عملیات تروریستی 22 نفر شهید و تعداد دیگری به گروگان گرفته شدند . در میان شهدای این حادثه برخی از مسولان از جمله مسول حراست فرمانداری ، مسول حراست امور آب زاهدان و  یکی از روحانیون عضو دفتر نمایندگی ولایت فقیه در استان سیستان و بلوچستان از جمله شهدای این حادثه بودند . همچنین فرماندار زاهدان و معاونش نیز در میان زخمیان این حادثه بودند.

 


 



16 فروردین 85 : خبرگزاری فارس از کشته شدن عبدالمالک ریگی سرکرده گروهک جندالله به همراه 11 نفر دیگر در شرق ایران خبر داد اما این خبرها تکذیب شد.

25 بهمن 85: انفجار در خودروی بمب گذاری شده در مسیر اتوبوس حامل اعضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بلوار ثارالله زاهدان، 13 نفر شهید و 30 نفر دیگر زخمی شدند. گروهک جندالله مسوولیت این عملیات تروریستی را برعهده گرفت.

 


 


23خرداد87:  گروهک جندالله با حمله به یک پاسگاه در سراوان، ۱۶ مامور انتظامی را گروگان گرفتند و به پاکستان بردند.

25 خرداد 87:  پاکستان عبدالحمید ریگی برادر سرکرده گروهک جندالله و ۱۵ عضو دیگر این گروه را به ایران تحویل داد.

 


 


21مرداد87: تلویزیون العربیه گزارش داد که گروهک جندالله دو سرباز تحت اسارت خود را شهید و سه مامور سپاه پاسداران را به گروگان گرفته است.

14 آذر 87: معاون فرمانده نیروی انتظامی ایران تایید کرد گروهک جندالله 15 نفر از 16 سربازی را که از پاسگاهی در سراوان به گروگان گرفته بود، شهید کرده است. پیشتر یکی از سربازها آزاد شده بود.

 




 


7 خرداد88: گروهک ریگی مسولیت انفجار بمب در یکی از مساجد شیعیان زاهدان  را برعهده گرفت. دراین حادثه ۲۵ نفر شهید شدند و بیش از ۱۲۰ نفر زخمی شدند. این حادثه توسط عامل انتحاری انجام شد.

 


 


26 مهر 88 : جانشین فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و جمع دیگری از فرماندهان ارشد سپاه و سران عشایر سنی بلوچ در بمب گذاری انتحاری در شهر سرباز به شهادت رسیدند. گروهک ریگی مسولیت این حمله را برعهده گرفت.
 


 


4 اسفند88: وزارت اطلاعات از بازداشت عبدالمالک ریگی سرکرده گروهک جندالله خبر داد.

 



 

 

 

ریگی 24 ساعت قبل از دستگیری کجا بود؟ + عکس گذرنامه ها و فیلم دستگیری

حجت‌الاسلام حیدر مصلحی وزیر اطلاعات در یک نشست خبری از برخی مراحل عملیات 5 ماهه وزارت اطلاعات در زیر نظر گرفتن و دستگیری ریگی پرده برداشته و گفت : عبدالمالک ریگی در هنگام دستگیری هم باور نمی‌کرد که توسط سربازان گمنام امام زمان (عج) دستگیر شده است.

فیلم دستگیری ریگی

کارت شناسایی پاکستانی ریگی


به گزارش خبرنگار رجانیوز، وزیر اطلاعات در تشریح اقدام وزارت اطلاعات اظهار داشت: دستگیری ریگی در یک مدیریت اطلاعاتی مقتدرانه صورت گرفت که پس از شهادت شهید شوشتری شروع شد و هیچ یک از کشورها در این موفقیت مشارکت نداشتند و از الطاف خداوند متعال این بود که در این خصوص مدیون کسی نشده‌ایم. 


وی ادامه داد: جمهوری اسلامی پیش‌تر به سرویس‌های اطلاعاتی غرب و برخی کشورهای منطقه هشدارهای قابل توجه را داده بود که با ما در دستگیری این شرور همکاری کنند اما خداوند متعال این چنین خواست که اقتدار سربازان گمنام امام زمان به نمایش گذاشته شود. 


وزیر اطلاعات گفت که سربازان گمنام امام زمان در اقدامی بسیار ارزشمند و حساب‌شده و با مدیریت اطلاعاتی، ریگی را مدیریت کرده و در فضای جمهوری اسلامی دستگیر کردند و این شرور برای اجرای عدالت در اختیار دستگاه قضایی قرار می‌گیرد.

ریگی 24 ساعت قبل از دستگیری در مقر امریکاییها
 

مصلحی با بیان اینکه جمهوری اسلامی این حق را برای پیگیری قانونی اقدامات تروریستی آمریکا و انگلیس محفوظ می‌داند و از طریق مجامع بین‌المللی موضوع تلاش برخی قدرت‌ها برای اقدامات تروریستی علیه ملت ایران را پیگیری می‌کند، گفت: ملت ما اجازه نمی‌دهد قدرت‌هایی که از طریق اقدامات نظامی و اشغال و تجاوز به حقوق ملت‌ها به اهداف خود نرسیدند، با ترور در منطقه به اهداف نامشروع خود دست یابند.


وزیر اطلاعات با بیان شرحی از مذاکرات فرمانده ناتو و ریگی گفت: سربازان گمنام امام زمان تصویری از ریگی به دست آوردند که نشان می‌دهد وی 24 ساعت قبل از دستگیری در یکی از مقرهای آمریکا در افغانستان حضور داشت.


وی دستگیری این شرور را اقدامی ارزشمند دانست و این پیروزی بزرگ را به خانواده‌های قربانیان اقدامات جنایت‌بار گروهک ریگی و رهبر معظم انقلاب و ملت ایران تبریک گفت.

کارت شناسایی پاکستانی ریگی
 

مصلحی تصریح کرد: حضور میلیونی مردم ایران در یوم‌الله 22 بهمن و نمایش اقتدار جمهوری اسلامی زمینه‌ساز این موفقیت بود و هیچ یک از کشورها در این زمینه با مشارکت نداشتند و این پیروزی متعلق به ملت بزرگ ایران است. 


وزیر اطلاعات گفت:‌جهان سلطه در کنار توطئه‌ها واقدامات مستمری که در منطقه پیگیری می‌کند که از جمله آنها اشغالگری و حمله نظامی به ملت‌های مظلوم است، وقتی مستاصل شد دست به اقدامات ضد بشری تروریستی زد. 


وی ادامه داد: اقدام اخیر آمریکا و انگلیس و رژیم صهیونیستی در ترور یکی از رهبران حماس در دبی که برای وی به اهداف نظام سلطه صورت گرفت،‌نشان داد این‌ها در صددند منطقه را به میدانی برای تحقق اهداف شوم خود تبدیل کنند. 


مصلحی با انتقاد از کشور امارات متحده عربی، گفت: "فضاحتی که رژیم صهیونیستی باحمایت آمریکا و برخی کشورهای اروپایی در دبی به وجود آورد، فضاحتی است که با برپایی یک جلسه و یا تکذیبیه نمی‌توان بر آن سرپوش گذاشت ". 


وزیر اطلاعات گفت: گروهک تروریستی ریگی از سوی دستگاه‌های جاسوسی آمریکا، انگلیس و برخی کشورهای دیگر حمایت می‌شد و سرویس‌های جاسوسی نظام سلطه وی را تغذیه و مدیریت می‌کردند اما خبری که امروز ملت ایران را خوشحال کرد، در سایه اشراف اطلاعاتی و اقتدار سربازان گمنام امام زمان (عج) به وقوع پیوست. 


مصلحی بر همین اساس به برخی اسناد و تصاویر در خصوص موقعیت‌ها و اقدامات سرکرده گروهک تروریستی ریگی اشاره کرد و گفت: سربازان گمنام امام زمان تصویری از ریگی به دست آوردند که نشان می‌دهد وی 24 ساعت قبل از دستگیری در یکی از مقرهای آمریکا در افغانستان حضور داشتند.

گذرنامه ا فغانی ریگی
 

وی ادامه داد: همچنین اسناد متقنی وجود دارد که بیانگر موقعیت‌ها و فعالیت‌های گروهک ریگی است که از جمله آنها می‌توان به کارت شناسایی وی که توسط آمریکایی‌ها در پاکستان تهیه شده و همچنین گذرنامه افغانی برای نامبرده جهت تردد به کشورهای مختلف به منظور برنامه‌ریزی و مذاکره در خصوص فعالیت‌های تروریستی است که این گذرنامه نیز توسط آمریکایی‌ها تهیه شده است. 


مصلحی ادامه داد: سربازان گمنام امام زمان (عج) پس از دریافت تصویر ریگی در مقر نیروهای آمریکایی در افغانستان وی را مدیریت کرده و در منطقه‌ای قرار دادند که دستگیری وی صورت گرفت و همچنین از نفر دومی که همراه وی دستگیر شده، ویزایی به دست آمده که مربوط به سفر نامبرده به دبی است . 


وزیر اطلاعات گفت: یکی از سرویس‌های اطلاعاتی منطقه که جمهوری اسلامی با آن مذاکراتی را در خصوص گروهک ریگی داشته، به ما اعلام کرد این شرور با برخی کشورهای عضو اتحادیه اروپا رابطه داشته و به تعدادی از این کشورها سفر کرده و در آوریل 2008 با فرمانده ناتو در افغانستان مذاکره کرده که فرمانده مذکور علاقه‌ زیادی به ایده بلوچستان بزرگ نشان داده بود.

ویزای اماراتی همراه ریگی
 

مصلحی افزود: آمریکایی‌ها کمپ القاعده در کوه سرباز را به ریگی نشان داده و از او خواسته بودند سلسله عملیاتی را علیه ایران انجام دهد و در ژوئن 2008 نیز نامبرده از طریق تنگه جبل‌الطارق به یک کشور اروپایی برده شده و از وی خواسته شده بود به عملیات‌های خرابکارانه علیه کشورمان مبادرت کند که این سفر نیز با هماهنگی آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها صورت گرفته بود. 


وی با تاکید بر اینکه در فرصت مناسب اسناد دیگری در خصوص دستگیری ریگی به اطلاع مردم خواهد رسید، تاکید کرد:‌اقدامات این شرور در طول مدت شرارت با خط دهی و حمایت سرویس‌های اطلاعاتی موساد، سیا و اینتلیجنت سرویس و دستگاه‌های جاسوسی برخی کشورهای اروپایی صورت گرفت. 


مصلحی از حمله به اتوبوس مسافربری و کشتار کور و ناجوانمردانه مردم و انفجار در مسجد به عنوان برخی اقدامات تروریستی گروهک ریگی یاد کرد و متذکر شد این گروهک با استفاده از شبکه‌های BBC و VOA که اقدامات وی را منعکس می‌کردند جنایات خود را تبیین و به آن افتخار می‌کرد. 


وی خاطرنشان کرد: موساد از طریق عملیات تروریستی در دبی تلاش کرد منطقه را به مامن عملیات تروریستی تبدیل کند و در این راستا ریگی را نیز از طریق دبی برای مذاکره به مراکز مورد نظر خود بردند و برای خط‌دهی جهت اقدامات تروریستی آینده مدیریت می‌کردند. 


مصلحی با تقدیر از دستگاه‌های نظامی و انتظامی کشورمان که ماموران امنیتی را در دستگیری سرکرده اشرار شرق کشور یاری دادند خاطرنشان کرد: این اقدام حرکت مدیریت اطلاعاتی 5 ماهه بود که بعد از شهادت سردار شوشتری و یاران وی آغاز شد و امروز با موفقیت به نتیجه مطلوب رسید. 


خبرنگاری از وزیر اطلاعات در خصوص نقش مردم در درگیری عبدالمالک ریگی سوال کرد که وی پاسخ داد: ر یگی در داخل کشور نبود و اقدام برای دستگیری وی توسط سربازان گمنام امام زمان صورت گرفت که شناسایی و دستگیری وی را با حرکت‌های اطلاعاتی پیگیری می‌کردند. 


وی افزود: اسناد ما در خصوص ارتباطات ریگی با آمریکا و انگلیس و برخی کشورها اسنادی متقن و محکم است و همین اسناد در دستگیری وی بسیار کارآمد بود و قطعا وقتی او با این مستندات مواجه شود، اعترافات خوبی خواهد کرد. 


وی در پایان اضافه کرد: دوستان ما در وزارت کشور در سفری که به پاکستان داشتند، این مستندات را به آنها ارائه دادند که جای انکار نبود و به همین دلیل آنها اعلام همکاری و همراهی کردند.

 http://rahbaaemam.blogfa.com/post-120.aspx

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد